Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM pakt onterechte kosten bij huurbemiddeling aan

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat optreden tegen huurbemiddelaars die onterechte kosten rekenen aan huurders. Huurbemiddelaars maken hiermee misbruik van de kwetsbare positie van huurders in de overspannen woningmarkt. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat zo’n 70% van de bemiddelaars ten onrechte kosten in rekening brengt bij huurders. Gemiddeld gaat dit om ruim 200 euro per bemiddeling. Ook komen hierover klachten binnen bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM.

Bemiddelaars mogen geen kosten in rekening brengen bij huurders als zij werken in opdracht van de verhuurder. Ook niet als de bemiddelaar het brengt onder de noemer van courtage, administratie-, contract-, dossier- of inschrijfkosten. De ACM heeft in 2014 en 2016 al actie ondernomen tegen onterechte bemiddelingskosten.

Omdat veel huurbemiddelaars hun gedrag nog steeds niet hebben aangepast, roept de ACM consumenten op om een melding te doen bij ConsuWijzer als zij onterechte bemiddelingskosten hebben moeten betalen. Dit helpt de ACM bij het aanpakken van dit probleem. Consumenten kunnen op ConsuWijzer meer informatie vinden over hun rechten bij huurbemiddeling en een voorbeeldbrief waarmee zij de onterecht betaalde kosten kunnen terugvorderen.

Meldingen bij ConsuWijzer belangrijk voor toezicht ACM

Voor consumenten is ConsuWijzer een bron van informatie. Bij ConsuWijzer kunnen zij via de mail, de telefoon en via WhatsApp advies krijgen over hun rechten als consument. Via ConsuWijzer.nl kunnen consumenten ook zelf informatie en voorbeeldbrieven vinden om hun recht te halen.

Voor de ACM is ConsuWijzer een bron van informatie over de problemen die consumenten ervaren. In 2018 ontving ConsuWijzer ruim 60.000 vragen en meldingen van consumenten. In 2017 waren dit er 57.000.

De belangrijkste onderwerpen waarover consumenten in 2018 contact opnamen met ConsuWijzer waren:

  • Ondeugdelijke producten en garantie
  • Onterechte rekening en incasso
  • Abonnement of contract opzeggen en stilzwijgende verlenging
  • Telefonische verkoop
  • Leveringsproblemen

De site werd 3,3 miljoen keer bezocht in 2018. Consumenten zochten op ConsuWijzer.nl vooral naar informatie over:

  • Ongevraagde vervolgzendingen en incasso (‘niet besteld, geef geen geld!’)
  • Abonnementen of contracten opzeggen en stilzwijgende verlenging
  • Rechten als het product niet goed is (garantie)
  • Checklist voor veilig online winkelen (campagne ‘Webshop of nepshop’)
  • Koop op afstand (online aankopen)

Signalen van consumenten hebben in 2018 geleid tot acties van de ACM, bijvoorbeeld:

  • Boete voor aanbieder van vakantievilla’s voor onduidelijke prijzen
  • Boete voor incassobureau voor oneerlijke praktijken
  • Waarschuwingen voor misleidende verkooppraktijken via de telefoon
  • De campagne Webshop of nepshop waarin de ACM consumenten uitleg gaf waarop te letten bij het kopen via social media: Check reviews, betaal achteraf of verzekerd.

Ook in 2019 zijn signalen van consumenten een belangrijke bron voor het toezicht van de ACM, zoals bij de actie tegen onterechte huurbemiddelingskosten.

Zie ook