Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Regels voor tarieven en tariefmeldingen

Voor het gebruik van informatienummers gelden regels voor tarieven en tariefmeldingen. Zodat bellers vooraf weten wat zij moeten betalen. Als de ACM u een informatienummer toekent, moet u zich aan deze regels houden. De ACM pakt misbruik van informatienummers aan.

Snel naar:

Tariefregels

U rekent een tarief per minuut of een tarief per gesprek

Voor oproepen naar informatienummers hanteert u een tarief per minuut of een tarief per gesprek. Dit tarief betaalt de beller voor de informatie die u verstrekt of de dienst die u levert. Het tarief staat los van de gebruikelijke belkosten. Dit zijn de kosten die een beller betaalt voor het bellen naar telefoonnummers en zijn afhankelijk van zijn abonnement.

U stelt een maximumtarief vast

Rekent u meer dan 15 cent per minuut voor het bellen naar een 0900- of 18xy-nummer? Dan stelt u een maximumtarief per gesprek vast.

U vraagt geen geld als u uw 090x-nummer gebruikt als klantenservice

  • Bent u op een 0900-, 0906- of 0909-nummer bereikbaar voor consumenten of zakelijke klanten, voor vragen of klachten over een dienst die de beller afneemt? Of over een product dat hij heeft gekocht? Dan levert u een klantenservice. Die moet u gratis aanbieden. De beller betaalt alleen de gebruikelijke belkosten.
  • Dit geldt ook als uw bedrijf bijvoorbeeld reparatie- of bezorgdiensten verleent in opdracht van een ander bedrijf, in het kader van een overeenkomst tussen de beller en dat bedrijf. Ook uw bedrijf moet klantenservice gratis aanbieden.

Tariefmeldingen

Bellers moeten van tevoren weten wat ze betalen voor het bellen naar een informatienummer. Daarom moet u tarieven duidelijk vermelden:

  • U vermeldt voorafgaand aan oproepen naar informatienummers en in openbare aanprijzingen, zoals op uw website of in reclame-uitingen:
    • het informatietarief per minuut of per gesprek
    • dat de beller gebruikelijke belkosten betaalt
    • het maximumtarief als het gaat om een 0900-of een 18xy-nummer met een informatietarief van meer dan 15 cent per minuut.
  • Als de beller niet meteen te woord wordt gestaan en er is sprake van wachttijd bij een tarief per minuut, moet u dit aan de beller melden. U mag het gesprek niet rekken.
  • De beller betaalt niets voor het beluisteren van de tariefmelding.
  • Alleen als u geen informatietarief hanteert, hoeft u dit niet te melden.

Voorbeeldteksten voor tariefmeldingen

Deze tariefmeldingen voldoen aan de regels:

  • Geen informatietarief: ‘Voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten.’
  • Informatietarief per gesprek: ‘Dit informatienummer kost x per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • Informatietarief per minuut: ‘Dit informatienummer kost x per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • 0900- of 18xy-nummer met een informatietarief van maximaal 15 cent per minuut: ‘Dit informatienummer kost x per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • 0900- of 18xy-nummer met een informatietarief hoger dan 15 cent per minuut: ‘Dit informatienummer kost x per minuut met een maximum van y per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten.’

Meldingen voorafgaand aan doorschakelen

Biedt u met een 18xy-nummer als aanvullende dienst een doorschakeldienst aan? Dan moet u de volgende meldingen laten horen direct voordat u de beller om toestemming vraagt voor doorschakeling:

  • ‘U kunt nu worden doorgeschakeld naar
  • Als u een tarief per minuut hanteert:
    • ‘Let op. Het is goedkoper dit nummer zelf te bellen.’
    • ‘De huidige verbinding met doorschakelen kost
    • Als het tarief hoger is dan 15 cent per minuut: ‘tot maximaal plus uw gebruikelijke belkosten.’
  • Als u tijdens een doorgeschakeld gesprek de verbinding (automatisch) verbreekt na een bepaalde tijdsduur, moet u dit melden.

Let op: bij het doorschakelen via een 18xy-nummer moet de beller altijd een medewerker van uw bedrijf aan de lijn krijgen voordat u doorschakelt. U mag niet doorschakelen naar gratis 0800-nummers. En als de beller geen toestemming geeft voor doorschakeling, moet u de verbinding direct verbreken.

Als u zich niet aan de regels houdt

De ACM beoordeelt per geval of u zich aan de regels houdt. Als dat niet het geval is, kan de ACM onder andere het informatienummer intrekken en in sommige gevallen een boete opleggen.

Bronnen