Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Leveren en bezorgen

Maak vóór de koop duidelijk wanneer en hoe u producten levert aan consumenten. En doe wat u belooft.

Snel naar:

Levertijd

Producten moet u binnen 30 dagen leveren. Behalve als u een andere levertijd afspreekt, bijvoorbeeld ‘binnen 6 weken’.

Te laat geleverd

Betaal alles terug in deze situaties:

  • De consument vertelt vóór de koop dat de afgesproken levertijd noodzakelijk is. En u levert te laat.
  • U kunt begrijpen dat de levertijd noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij een bruidstaart. En u levert te laat.
  • De consument geeft u een tweede kans om te leveren. En u levert weer niet op tijd.
  • U levert te laat. En de klant maakt gebruik van zijn bedenktijd.
  • U laat weten dat u het product helemaal niet kunt leveren.

Voorkom misleiding: zorg dat u beloftes als ‘vandaag besteld, morgen in huis’ kunt waarmaken.

Manier van leveren

Leg uit hoe consumenten uw product in hun bezit krijgen. Bijvoorbeeld:

  • of u aan huis bezorgt, of op een afhaalpunt
  • of de consument het moet ophalen in de winkel
  • of u de bestelling in 1 keer levert, of via verschillende pakketten of vrachten

Laat u het product rechtstreeks leveren door de leverancier of fabrikant (dropshipping), dan vermeldt u:

  • dat het product rechtstreeks door een derde zal worden geleverd
  • de plaats of het land van verzending
  • het retouradres; vermeld een Nederlands retouradres als uw webwinkel in Nederland is gevestigd

Levergebied en bezorgopties

Geef aan waar u kunt bezorgen. En wees duidelijk over uitzonderingen, bijvoorbeeld

  • U levert in heel Nederland, maar niet op de Waddeneilanden.
  • U levert in West-Europa, behalve in Spanje en Portugal.
  • U bezorgt op postbusadressen, behalve producten zwaarder dan 12 kilo.
  • Pakketten met een bepaalde afmeting bezorgt u alleen op afspraak.

Voorkom geoblocking en geef Europese consumenten de mogelijkheid te bestellen en in Nederland te laten bezorgen.

Risico bij verlies en beschadiging

Als er iets mis gaat met bezorgen, dan is de schade voor de verantwoordelijke persoon.

Bezorging

U bent verantwoordelijk voor bezorging totdat de consument uw product ontvangt. Bezorgt u bij de buren, dan blijft u verantwoordelijk totdat de klant het product ophaalt.

In deze situaties zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor bezorging:

  • Zij kiezen een andere vervoerder dan de vervoerders die u aanbiedt.
  • Zij geven vooraf toestemming voor bezorging bij de buren. En daar raakt het kwijt of gaat het stuk.

Terugsturen

Consumenten zijn verantwoordelijk voor het terugsturen, totdat u het product ontvangt. Bijvoorbeeld als zij gebruik maken van hun bedenktijd.

In deze situaties bent u zelf verantwoordelijk voor het terugsturen:

  • U laat het product ophalen bij de consument, bijvoorbeeld door een koerier.
  • Het product komt terug voor reparatie of vervanging onder de wettelijke garantie. En de consument houdt zich aan uw verzendinstructies.

Bronnen